Έτοιμο να λειτουργήσει κανονικά είναι το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, γνωστό με το διακριτικό όνομα «Αγορά». Η πλήρης ενεργοποίηση του συγκεκριμένου μητρώου, το οποίο μέχρι σήμερα λειτουργούσε πιλοτικά, αποτελεί ένα πρώτο κρίσιμο βήμα για τη διασφάλιση της διαφάνειας στις δημόσιες προμήθειες. Συνεχίζεται το «ξεκαθάρισμα λογαριασμών» στους πέντε παραχωρημένους οδικούς άξονες. Πριν από λίγες ημέρες το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε τη διάθεση συνολικά 5,8 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία Ολυμπία Οδός για την καταβολή τόκων υπερημερίας και αποζημιώσεων για καθυστερήσεις. Το σταδιακό κλείσιμο των οικονομικών εκκρεμοτήτων απέναντι στους πα-ραχωρησιούχους εντάσσεται ξεκάθαρα στο πλαίσιο της επίλυσης των διαφορών των δύο πλευρών ενόψει επανεκκίνησης των έργων.
Το τελευταίο διάστημα έχουν ληφθεί αρκετές αποφάσεις για την τακτοποίηση οικονομικών εκκρεμοτήτων με παραχωρησιούχους του Ε65, του Μορέα και της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, Σταύρος Καλογιάννης, υπέγραψε στις 3 Ιανουαρίου ακόμα δύο αποφάσεις, που αφορούν την «τακτοποίηση» οικονομικών εκκρεμοτήτων με παραχωρησιούχους (ανάλογες αποφάσεις έχουν το τελευταίο διάστημα ληφθεί για τον Ε65, τον Μορέα και την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου). Οι δύο αποφάσεις αφορούν αυτή τη φορά την Ολυμπία Οδό. Συγκεκριμένα, εγκρίνεται:
- Η καταβολή 1,6 εκατ. ευρώ. Οπως επεξηγείται στην απόφαση, πρόκειται για τόκους υπερημερίας, επειδή το Δημόσιο καθυστέρησε να καταβάλλει κατά ενάμιση μήνα περίπου την 1η και 2η δόση της χρηματοδοτικής συμβολής του για το έργο (η πρώτη δόση, 91,1 εκατ. ευρώ, καταβλήθηκε στις 30.1.09 αντί για τις 4.12.08 και η δεύτερη δόση, 151,9 εκατ. ευρώ, καταβλήθηκε στις 24.9.09 αντί για τις 4.8.09). Η περίπτωση αυτή αποδεικνύει για ακόμα μια φορά πόσο εγκληματική είναι η αμέλεια των κρατικών υπηρεσιών στη διαχείριση των συμβάσεων, καθώς είναι εκ των προτέρων γνωστό ότι και η παραμικρή καθυστέρηση στην εκπλήρωση των οικονομικών υποχρεώσεων του Δημοσίου πληρώνεται «χρυσή».
- Η καταβολή 4,2 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το τελευταίο τμήμα της τελευταίας δόσης της αποζημίωσης 91,1 εκατ. ευρώ, η οποία συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2008 να δοθεί στην Ολυμπία Οδό λόγω καθυστέρησης (με ευθύνη του Δημοσίου) στην έναρξη της παραχώρησης. Η τελευταία (4η) δόση ήταν συνολικά 27,3 εκατ. ευρώ, από τα οποία έχει καταβληθεί το μεγαλύτερο μέρος (9,6 εκατ. στις 30.7.2012, 2,1 στις 9.10.2012, 6,5 στις 6.11. 2012 και 2,9 στις 26.11.2012) και το τελευταίο της τμήμα καταβάλλεται νωρίτερα, «εξοικονομώντας» 222.000 ευρώ από τόκους. Η ταχύτερη καταβολή της τελευταίας δόσης αποφασίστηκε καθώς (σύμφωνα με την απόφαση) «προϋπόθεση επανεκκίνησης του έργου αποτελεί η άμεση διασφάλιση της κατ’ ελάχιστον απαιτούμενης ρευστότητας προς διατήρηση της βιωσιμότητας του παραχωρησιούχου για την καταβολή τόκων, δανείων και swaps, όπως αυτή προκύπτει και μετά από πρόσθετη θεώρηση των καταστάσεων ταμειακών ροών του παραχωρησιούχου από τους οικονομικούς συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ».
Παράλληλα, με σειρά άλλων πέντε αποφάσεων το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών αποφάσισε τη διάθεση 5,7 εκατ. ευρώ κυρίως για τη συντήρηση του παράπλευρου οδικού δικτύου της εθνικής οδού Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Και αυτή η απόφαση δεν είναι τυχαία, γιατί όχι μόνο καλύπτει τις ανάγκες επισκευής του παράπλευρου οδικού δικτύου, αλλά και γιατί η ύπαρξη και καλή λειτουργία του συνεπάγεται την παροχή εναλλακτικής λύσης στους οδηγούς για τις τοπικές μετακινήσεις χωρίς την καταβολή διοδίων. Επομένως, στο πλαίσιο της επανέναρξης των έργων (και της συνεπακόλουθης αύξησης των τιμών των διοδίων) το υπουργείο φαίνεται να εξοπλίζει την επιχειρηματολογία του ενάντια σε τυχόν αντιδράσεις.
Πιο συγκεκριμένα, οι αποφάσεις αφορούν τη διάθεση μέσω διαγωνισμού:
- •300.000 ευρώ για εργασίες βελτίωσης και συντήρησης του ηλεκτροφωτισμού στο τμήμα Κλειδί – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι, στο παράπλευρο δίκτυο Πυργετός – Κατερίνη – Θεσσαλονίκη και στην περιφερειακή οδό Βόλου.
- • 600.000 ευρώ για εργασίες σήμανσης και ασφάλειας στο ανωτέρω τμήμα.
- • 750.000 ευρώ για εργασίες συντήρησης της ασφάλτου στο τμήμα Πυργετός – Κατερίνη – Θεσσαλονίκη.
- • 1,2 εκατ. ευρώ για εργασίες συντήρησης της ασφάλτου στο τμήμα Κλειδί – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι.
- • 800.000 ευρώ για την εκτέλεση εργασιών σήμανσης και ασφάλειας στο παράπλευρο δίκτυο της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας – Λάρισας, στον άξονα Σχηματαρίου – Χαλκίδας και στην υψηλή γέφυρα Χαλκίδας.
- • 2,1 εκατ. ευρώ για εργασίες συντήρησης και βελτίωσης της ασφάλτου στο ανωτέρω τμήμα.
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ
Πηγή: Η Καθημερινή
Speak Your Mind
You must be logged in to post a comment.