Σε δύο ομάδες θα ενταχθούν τα περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία το δημόσιο θα παραχωρήσει σε ιδιώτες σύμφωνα με το σχέδιο της κυβέρνησης που παρουσίασε ο Κωστής Χατζηδάκης. Προβλέπει ότι το Δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχό τους και θα παραχωρήσει μέσω διαγωνισμού τη διαχείριση σε ιδιώτες με μακροχρόνιες συμβάσεις.
Η διαδικασία αποκρατικοποίησης θα προχωρήσει μέσα το μήνα παράλληλα με τις μαρίνες, περιφερειακά λιμάνια, αλλά και έργα που αφορούν τον τουρισμό.
Οι δύο ομάδες που δημιουργούνται εχουν ικανό μέγεθος για να υπάρξει ενδιαφέρον απο την πλευρά των επενδυτών, γεωγραφική και λειτουργική ομοιογένεια για να αξιοποιηθούν συνέργειες και να επωφεληθούν από οικονομίες κλίμακος ενώ εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία των λιγότερων κερδοφόρων αεροδρομίων.
Η ΥΠΑ στα αεροδρόμια θα διαθέτει τις ρυθμιστικές και εποπτικές αρμοδιότητες, αναφορικά με την ασφάλεια και θα παρακολουθεί την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης και της τιμολογιακής πολιτικής. Για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της ΥΠΑ καταργούνται ή συγχωνεύονται με τον νόμο 10 διευθύνσεις και 14 τμήματά της.
Για τα αεροδρόμια που δεν θα επιτευχθεί η παραχώρηση χρήσης τους, τη διαχείριση θα την αναλάβει μία νέα εταιρεία υπό δημόσιο έλεγχο.
1η ομάδα – Κόκκινο (το ποσοστό αφορά την κίνηση εξωτερικού για το κάθε αεροδρόμιο): Εντάσσονται τα αεροδρόμια του Ιονίου και της ηπειρωτικής χώρας τα οποία το 2011 διακίνησαν 9,3 εκατομμύρια επιβάτες. Στην ομάδα αυτή ανήκουν οι αερολιμένες Θεσσαλονίκης (62%), Κέρκυρας (1,65 εκατομμύριο επιβάτες το 2011 – 86%), Ζακύνθου (920.000 επιβάτες – 97%), Κεφαλονιάς (86%), Άκτιου (98%), Καβάλας (63%), Χανίων (75%). Ενδεχόμενες προσθήκες της 1ης Ομάδας: Αλεξανδρούπολη (1%), Άραξος (99%), Καλαμάτα (71%).
2η ομάδα – Κίτρινο: Εντάσσονται τα αεροδρόμια Δωδεκανήσων – Κυκλάδων και Αιγαίου με συνολική κίνηση 8,3 εκατ. επιβάτες το 2011. Πρόκειται για τα εξής αεροδρόμια: Σκιάθου (92%), Σάμου (58%), Μυτιλήνης (27%), Μυκόνου (54%), Σαντορίνης (52%), Κω (89%), Ρόδου (84%). Ενδεχόμενες προσθήκες 2ης ομάδας: Κάρπαθος (67%), Χίος (9%), Λήμνος (15%).
Το αεροδρόμιο της Αγχιάλου, μπορεί να επιλέξει όποιος από τους δύο επενδυτές επιθυμεί.
Η διάρκεια παραχώρησης θα είναι 30-35 χρόνια ώστε να διατηρηθούν οι χρεώσεις σε επίπεδα ανταγωνιστικά. Η αναθέτουσα αρχή θα έχει τη δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης εφόσον το κρίνει σκόπιμο.
Οι συμβάσεις παραχώρησης θα προβλέπουν την καταβολή αρχικού εφάπαξ τιμήματος αλλά και ετήσιες πληρωμές (πιθανότατα ανάλογα με τα κέρδη ή τα έσοδα). Οι ανάδοχοι θα πρέπει να πραγματοποιήσουν επενδύσεις αναβάθμισης της λειτουργίας των αεροδρομίων. Ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να αξιοποιήσει και τις υπόλοιπες χρήσεις γύρω από τα αεροδρόμια, όπου αυτό επιτρέπεται από τον χωροταξικό τους σχεδιασμό.
Σε ότι αφορά το «σπατόσημο» προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου τέλους που θα το αντικαταστήσει και το οποίο θα επεκταθεί και στα αεροδρόμια που παραχωρούνται, προκειμένου να καλύπτουν το κόστος λειτουργίας τους αλλά και το κόστος χρηματοδότησης των άγονων γραμμών.
Για τα αεροδρόμια που δεν παραχωρηθούν πρόκειται να δημιουργηθεί Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων με 20ετή διάρκεια. Η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και τα έσοδά της θα προέρχονται από την χρήση και θα το καταβάλλουν οι αεροπορικές εταιρείες και από το ειδικό τέλος που θα εισπράττεται για αυτό το σκοπό από τα αεροδρόμια.
Καστέλι – Ελευθέριος Βενιζέλος
Με ξεχωριστό διαγωνισμό θα προχωρήσει το επόμενο διάστημα το αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι. Η προώθηση του διαγωνισμού θα γίνει μετά την απεμπλοκή του ζητήματος των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμωνς αλλά και μετά την συγκατάθεση της ΕΤΕπ πως θα υπάρξει χρηματοοικονομική στήριξη του έργου.
Οσον αφορά στο Ελ. Βενιζέλος το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται ήδη σε συζήτηση με την Hochtief. Ωστόσο ακόμη δεν αποφασιστεί αν θα γίνει ταυτόχρονα η πώληση του ποσοστού του Δημοσίου ή θα γίνει σε διαφορετικό χρόνο από την παράταση της σύμβασης.
Υπενθυμίζεται οτι η Hochtief είναι ήδη από τα τέλη του 2012 σε διαδικασία πώλησης του Ελευθέριος Βενιζέλος μαζί με άλλα 5 ευρωπαικά αεροδρόμια.
Η Hochtief που συνεργάζεται για το σκοπό αυτό με τη γερμανική τράπεζα Deutsche Bank, έχει ζητήσει από τους ενδιαφερόμενους αγοραστές να υποβάλουν ενδεικτικές προσφορές έως το τέλος του Μαρτίου.
Speak Your Mind
You must be logged in to post a comment.