Αραγε η επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά θα τελειώσει… ταυτόχρονα με την κυρίως γραμμή; Το ερώτημα αυτό προκύπτει μετά την ανάδειξη, χθες, αναδόχου που θα κατασκευάσει σε διάστημα μικρότερο των 5 ετών την επέκταση. Η Αττικό Μετρό, πάντως, αισιοδοξεί ότι το έργο δεν θα συναντήσει κανένα από τα δύο βασικά προβλήματα της κύριας γραμμής στη Θεσσαλονίκη, καθώς οι απαλλοτριώσεις έχουν σε μεγάλο βαθμό προχωρήσει για άλλους λόγους, ενώ εκτιμάται ότι δεν υπάρχουν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα στην περιοχή.
Δημοπράτηση
Η επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς τα δυτικά δημοπρατήθηκε από το (τότε) ΥΠΕΧΩΔΕ τον Μάιο του 2009, στο πλαίσιο ενός προεκλογικού πυρετού δημοπρατήσεων. Ο διαγωνισμός προχώρησε μόνο μέχρι το στάδιο της προεπιλογής των εταιρειών και «πάγωσε» για μια τριετία. Κατόπιν, το υπουργείο Υποδομών «ανένηψε» το έργο, εντάσσοντάς το στις αρχές του 2012 για χρηματοδότηση στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη (ΕΠΠΕΡΑΑ) ως έργο-γέφυρα, με τον περιορισμό να έχει τεθεί σε λειτουργία έως το 2017.
Το έργο αφορά τη δημιουργία μιας επέκτασης στη βασική γραμμή του μετρό, η οποία θα ξεκινά ανάμεσα από τους σταθμούς Πατρικίου και Βούλγαρη και θα καταλήγει στην περιοχή της Μίκρας, με πέντε ενδιάμεσους σταθμούς. Η γραμμή εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί 65.000 επιβάτες ημερησίως και δύναται στο μέλλον να επεκταθεί υπέργεια προς το αεροδρόμιο. Προσωρινός ανάδοχος του έργου αναδείχθηκε χθες η εταιρεία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, με προσφορά 311,9 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι για ακόμα μια φορά ένα δημόσιο έργο δημοπρατήθηκε με το σύστημα της «μελετο-κατασκευής», δηλαδή ο ανάδοχος αναλαμβάνει και να εκπονήσει τις οριστικές μελέτες και να κατασκευάσει το έργο. Το σύστημα αυτό έχει οδηγήσει πολλάκις στο παρελθόν σε τεράστιες οικονομικές επιβαρύνσεις, δικαιολογημένα ή μη. Πάντως στην Αττικό Μετρό αισιοδοξούν ότι δεν πρόκειται να επαναληφθεί… η αποτυχία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης για δύο λόγους: Θα ακολουθηθεί άλλος δρόμος για τις απαλλοτριώσεις, ενώ εκτιμάται ότι δεν θα βρεθούν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. «Ολοι οι σταθμοί της επέκτασης βρίσκονται εντός του Δήμου Καλαμαριάς», εξηγεί ο δήμαρχός της κ. Θεοδόσης Μπακογλίδης. «Οι πρώτοι δύο σταθμοί και το αντίστοιχο τμήμα της σήραγγας θα βρίσκονται κάτω από έναν υφιστάμενο δρόμο, την οδό Πόντου. Για το υπόλοιπο της διαδρομής, η προετοιμασία για τις απαλλοτριώσεις βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, καθώς ο δήμος σκόπευε να διανοίξει τη συνέχεια της οδού Πόντου. Γνωρίζουμε, λοιπόν, ποιοι είναι οι δικαιούχοι, έχουμε εκδώσει πράξεις εφαρμογής, σε κάποιες περιπτώσεις τα δικαστήρια έχουν ορίσει την τιμή μονάδας (σ.σ. το ύψος της απαλλοτρίωσης). Το μόνο που χρειάζεται είναι μια νομοθετική ρύθμιση, ένα είδος εξουσιοδότησης, για να προχωρήσουμε εμείς τις απαλλοτριώσεις αντί για την Αττικό Μετρό». Σύμφωνα με τον κ. Μπακογλίδη, οι απαλλοτριώσεις θα κοστίσουν 24 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 16 εκατ. θα καταβληθούν από τον ανάδοχο του έργου και τα υπόλοιπα 68 μπορούν να είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση.
Οσο για την κύρια γραμμή του μετρό; Εδώ και ένα χρόνο οι δύο μετροπόντικες βρίσκονται ακινητοποιημένοι στα μισά της γραμμής και η πιο πιθανή λύση είναι η «έξοδός» τους και η επανατοποθέτησή τους στο τέλος της γραμμής, ώστε να σκάψουν αντίστροφα το υπόλοιπο της σήραγγας. Μια επιλογή που θα μεταθέσει τον ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου κατά ένα έτος (λόγω του χρόνου που χρειάζεται για να αποσυναρμολογηθούν, να μεταφερθούν και να συναρμολογηθούν οι μετροπόντικες) και θα αυξήσει το κόστος του κατά αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε πρόσθετες αμοιβές. Εργασίες σήμερα πραγματοποιούνται σε αρχαιολογικά σκάμματα και με υποτονικούς ρυθμούς σε δύο σταθμούς.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Πηγή: Η Καθημερινή
Speak Your Mind
You must be logged in to post a comment.