Μετρό Θεσσαλονίκης: Στη διαιτησία οι οικονομικές διαφορές

 

metrolgtsΠάει προς επίλυση το ζήτημα των οικονομικών διαφορών που για περισσότερο από δύο χρόνια δημιουργεί ξανά και ξανά τριβές μεταξύ Αττικό Μετρό ΑΕ και αναδόχου του Μετρό Θεσσαλονίκης, με τον εργολάβο να διεκδικεί παραπάνω από 500 εκατ. ευρώ επειδή βρέθηκε, όπως έχει υποστηριχθεί, να κατασκευάζει ένα έργο διαφορετικό από εκείνο για το οποίο συμβατικά δεσμεύτηκε.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, η ανάδοχος κοινοπραξία έχει υποβάλει στον υπουργό ΥΜΕΔΙ αίτημα για παραπομπή σε διαιτησία των οικονομικών διεκδικήσεων. Το θέμα βρίσκεται στον υπουργό και αναμένεται η αποδοχή ή η απόρριψη του αιτήματος μέσα στο επόμενο 10ήμερο. Ωστόσο, η νομοθετική πρωτοβουλία που ανέλαβε το ΥΜΕΔΙ για να επιτραπεί στις εταιρείες του ευρύτερου δημόσιο τομέα να προσφύγουν στη διαιτησία (εν προκειμένω η Αττικό Μετρό), δείχνει ότι το αίτημα της ΑΙΑSA θα γίνει δεκτό, οπότε στη συνέχεια θα οριστεί μία τριμερής επιτροπή για να αποφανθεί, στην οποία θα μετέχει ένας διαιτητής από το ΣτΕ, ένας εκπρόσωπος από τον ανάδοχο και ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου.

Εν τω μεταξύ, παρά το μεγάλο κώλυμα που αφορά στο σταθμό «Βενιζέλου» και τις αρχαιότητες, ο ανάδοχος, από τότε που μπήκε η «Άκτωρ» στο έργο, έχει επιταχύνει τους ρυθμούς των εργασιών, με αποτέλεσμα σήμερα να δουλεύουν συνεργεία σε 12 εργοτάξια από τα οποία σε έξι με δύο βάρδιες ( ΝΣΣ, Συντριβάνι, Παπάφειο, Ανάληψη, Πατρίκιος, Αμαξοστάσιο).

Πολύ μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στο εργοτάξιο της «Ανάληψης», όπου δουλεύουν παράλληλα πέντε ανεξάρτητα συνεργεία, στους διαφραγματικούς τοίχους, στο jet grouting, τις πασαλοπήξεις και την κατασκευή της πλάκας σκυροδέματος. Όπως πληροφορείται η Voria.gr, μέχρι το τέλος του έτους, θα ανοίξει επιτέλους στο ένα ρεύμα, η οδός Δελφών και θα λήξει έτσι ο παρατεταμένος αποκλεισμός του τμήματος μεταξύ Μπότσαρη και Συνδίκα.

Όμως παρά την επιτάχυνση των εργασιών, το έργο της βασικής γραμμής, που με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση περνάει στο επόμενο Πλαίσιο Στήριξης, σκοντάφτει στο μεγάλο πρόβλημα της κτήσης γης, που αφορά αφενός τα αρχαιολογικά και αφετέρου τις απαλλοτριώσεις.

Οι εργασίες της αρχαιολογικής έρευνας στο σταθμό «Βενιζέλου», σταθμός στην κρίσιμη διαδρομή του έργου, έχουν σταματήσεις από τις 21 Δεκεμβρίου του 2012 και δεν προβλέπεται να συνεχιστούν αν δεν λυθεί το ζήτημα στο Δικαστήριο (ΣτΕ), μετά την προσφυγή που έχει καταθέσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης.

Σε ό,τι αφορά στις απαλλοτριώσεις, έχουν υπάρξει και συνεχίζουν να υπάρχουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στα δικαστήρια. Χαρακτηριστικότατη περίπτωση ο σταθμός «Βούλγαρη» όπου η εκδίκαση για τον ορισμό τιμής μονάδος, δεν έδωσε …τιμή, αφού  ζητήθηκε από το δικαστήριο πραγματογνωμοσύνη  για να οριστεί τιμή για  τα προκήπια πολυκατοικιών που πρέπει να κατεδαφιστούν. Οι εργασίες στο συγκεκριμένο σταθμό δεν μπορούν να προχωρήσουν αν στα σημεία αυτά, που είναι να απαλλοτριωθούν, δεν κατασκευαστούν πρώτα οι διαφραγματικοί τοίχοι.

Στις καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων, θα πρέπει να προστεθεί και αυτή που αφορά στα 300 μέτρα, που με cut& cover θα συνδέουν τη «Βούλγαρη» με τη «Νέα Ελβετία». Η εκδίκαση, από την 1η Οκτωβρίου, αναβλήθηκε για τα μέσα Απριλίου.

Να σημειωθεί ότι μένει να δοθεί λύση στο ζήτημα της μεταφοράς των ΤΒΜ στη «Νέα Ελβετία» από την «Ανάληψη», ώστε να συνεχιστεί η διάνοιξη των σηράγγων από ανατολικά προς τα δυτικά αυτή τη φορά. Ο ανάδοχος έχει υποβάλλει σχετικό αίτημα εδώ και καιρό  αλλά από πλευράς Αττικό Μετρό ΑΕ, ακόμη αναζητείται η νομική φόρμουλα για τη μεταφορά στο πλαίσιο της σύμβασης!

Το θέμα των ΤΒΜ θα πρέπει να διευθετηθεί επιτέλους, αφού η Αττικό Μετρό πέτυχε σε συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες και  παρότι δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, να της διατεθεί όλη η γη στη «Βούλγαρη» ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν οι εργασίες.

της Άννης Καρολίδου

http://www.voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=154217

Speak Your Mind