Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός: Εργαλείο ανάπτυξης και βιώσιμης αξιοποίησης των θαλασσών

 

tourismΤη σπουδαιότητα της εκπόνησης ολοκληρωμένου Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΘΧΣ) για τις ελληνικές θάλασσες επισημαίνει ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, καθηγητής Ιωάννης Α. Τσουκαλάς, σχολιάζοντας απάντηση της Επιτρόπου Θαλάσσιας Πολιτικής και Αλιείας, κας Μαρίας Δαμανάκη.

Σύμφωνα με τον Έλληνα Ευρωβουλευτή, “είναι μονόδρομος για την Ελλάδα να αξιοποιήσει επιτέλους τον πλούτο που κρύβεται στις ελληνικές θάλασσες, όποια μορφή κι αν έχει αυτός: υποθαλάσσια ενεργειακά κοιτάσματα, παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέσω παράκτιων ανεμογεννητριών, βιολογικοί πόροι από αλιεύματα και υδατοκαλλιέργειες, και φυσικά ο τουρισμός και οι πολιτιστικοί θησαυροί των νησιών μας.

Αυτή τη φορά πρέπει να προχωρήσουμε με σχέδιο σε μακροπρόθεσμο θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, που θα δημιουργεί ένα σαφές πλαίσιο για την προώθηση αναπτυξιακών και τουριστικών επενδύσεων και περιβαλλοντικών δράσεων. Ένα πλαίσιο για τις χρήσεις της θάλασσας – κάτι που δυστυχώς ποτέ δεν καταφέραμε να κάνουμε για τη στεριά – θα απελευθερώσει το δυναμικό επενδύσεων και θα επιτρέψει σε δραστηριότητες όπως οι γεωτρήσεις για υδρογονάνθρακες, τα αιολικά πάρκα, η αλιεία, οι υδατοκαλλιέργειες, ο τουρισμός, η ακτοπλοΐα, η ενάλια αρχαιολογία κλπ, να συνυπάρξουν ειρηνικά, σε όφελος των κατοίκων και της εθνικής οικονομίας.

Το βλέπουμε καθημερινά: η χώρα έχει ζωτική ανάγκη από επενδύσεις τις οποίες ως τώρα διώχναμε εξαιτίας της απουσίας στρατηγικού σχεδιασμού, της πολυνομίας, της ασάφειας, των αντιφατικών διατάξεων, της γραφειοκρατίας, της διαφθοράς. Η θάλασσα και τα νησιά μας αποτελούν τον ζωτικό χώρο του ελληνισμού. Η προστασία τους θα έρθει μέσα από την οικονομική, κοινωνική, πολιτιστική και πληθυσμιακή ανάπτυξη. Μόνο έτσι μπορεί να θωρακιστεί η ΑΟΖ και το μέλλον της χώρας”.

Στην απάντησή της, η κα Δαμανάκη σημειώνει ότι τα σημαντικά οφέλη που ενδέχεται να προκύψουν “συμπεριλαμβανόμενης της μείωσης του κόστους αναζήτησης και συναλλαγών, καθώς και της περιστολής των διοικητικών, νομικών και λειτουργικών δαπανών, ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα εξετασθέντα σενάρια, προβλέπεται ότι η μείωση κατά 1% του κόστους συναλλαγής συνεπάγεται θετική επίδραση στην οικονομία που θα κυμανθεί μέχρι το 2020 από 170 εκατ. ευρώ έως 1,3 δισ. ευρώ”.

Η Ελληνίδα Επίτροπος Θαλάσσιας Πολιτικής και Αλιείας ανέφερε ότι η πλέον διαδεδομένη προσέγγιση στις χώρες με ανάλογα συστήματα είναι η θέσπιση εθνικής νομοθεσίας, με την οποία επιβάλλεται ολοκληρωμένη διαδικασία προγραμματισμού των θαλάσσιων και ναυτιλιακών χρήσεων (οικονομικών, οικολογικών και κοινωνικών) στα χωρικά τους ύδατα. Διευκρίνισε, επίσης, ότι παρόλο που δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί βέλτιστες πρακτικές, καθώς το εν λόγω θέμα τελεί υπό συζήτηση σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, έχουν αναληφθεί ορισμένες διεθνείς πρωτοβουλίες, όπως ο αναλυτικός οδηγός που εκπόνησε η Διακυβερνητική Ωκεανογραφική Επιτροπή της UNESCO/IOC. Η Επιτροπή προτίθεται να υποβάλει σχετική νομοθετική πρόταση στις αρχές του 2013, ενώ υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδοτικής στήριξης από την ΕΕ μέσω του υφιστάμενου δημοσιονομικού κανονισμού και, μελλοντικά, μέσα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ).

Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε προ ολίγων μηνών αναλυτική έκθεση για την “Γαλάζια Ανάπτυξη”, στην οποία παρουσιάζει πλήθος σεναρίων και δυνατοτήτων για την βιώσιμη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών θαλασσών και παράκτιων περιοχών.

Βίκυ Καραντζαβέλου

http://traveldailynews.gr/news/article/54922

Speak Your Mind