Η Τουρκία προετοιμάζει στη Κων/πολη το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στον κόσμο

 

turkeyΗ Κωνσταντινούπολη ξεκίνησε τον αγώνα για την οικοδόμηση του μεγαλύτερου αεροδρόμιου στον κόσμο, καθώς την προηγούμενη Πέμπτη ξεκίνησε ο αντίστοιχος διαγωνισμός, για ένα αεροδρόμιο δυναμικότητας 150 εκατ. επιβατών που ο πολιτικός κόσμος της χώρας ελπίζει να κάνει την πόλη μια “πύλη” για τα εναέρια ταξίδια ανά τον κόσμο.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους στην Άγκυρα, ο υπουργός Μεταφορών Binali Yildirim δήλωσε ότι ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο είναι πιθανό να φτάσει το ποσό των περίπου 8,7 δισ. δολ. και το αεροδρόμιο να έχει χτιστεί στο φιλόδοξο χρονικό διάστημα των τεσσάρων ετών. “Σήμερα, ο αριθμός των επιβατών των αεροπορικών εταιρειών είναι τετραπλάσιος του πληθυσμού της Κωνσταντινούπολης. Δεν μπορούμε να επεκτείνουμε το αεροδρόμιο Ataturk  και η χωρητικότητα των αερολιμένων της Κωνσταντινούπολης πρέπει να επεκταθεί με από ένα νέο αεροδρόμιο, το μεγαλύτερο στον κόσμο”, δήλωσε ο υπουργός, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Anatolia.

Η συνολική προγραμματισμένη χωρητικότητα των 150 εκατ. επιβατών ετησίως θα καταστήσει πράγματι το αεροδρόμιο αυτό το μεγαλύτερο στον κόσμο -ή, τουλάχιστον, θα αποτελέσει πρόκληση για τον τοπικό του “αντίπαλο” στο Ντουμπάι, το μεγαλύτερο κέντρο εναέριων μεταφορών στη Μέση Ανατολή το 2012, με διακίνηση σχεδόν 60 εκατ. επιβατών, σύμφωνα με το Reuters. Η Κωνσταντινούπολη εξυπηρετεί σήμερα ένα παρόμοιο αριθμό επιβατών, δήλωσε ο Yildirim, ο οποίος εκτιμά ότι το Αεροδρόμιο Ataturk εξυπηρέτησε πέρυσι 45 εκατ. επιβάτες, ενώ το Διεθνές Αεροδρόμιο Sabiha Gokcen περίπου 15 εκατ. επιβάτες.

Το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης, μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Yenikoy Akpinar, μια περιοχή όπου το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Αστικού Σχεδιασμού σχεδιάζει επίσης να οικοδομήσει την “İstanbul Metropolitan”, μια τεράστια, “δορυφορική” της Κωνσταντινούπολης, πόλη, των 1,5 εκατ. ατόμων. Ο Yildirim δήλωσε ότι το αεροδρόμιο θα είναι ένα ζωτικό μέρος της İstanbul Metropolitan, δημιουργώντας κατ‘εκτίμηση 120.000 θέσεις εργασίας.

Ακόμη,  ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών δήλωσε ότι οι εργολάβοι θα πρέπει να υποβάλλουν τις προσφορές τους για ένα συμβόλαιο διάρκειας 25 ετών για την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου, με τις επιχειρήσεις που ανταγωνίζονται για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και το κόστος και την τιμή του ετήσιου μισθώματος, να είναι πρόθυμες να πληρώσουν το αντίτιμο στην Κρατική Αρχή Αεροδρομίων (DHMI). Αν και ο Yildirim δήλωσε στις αρχές του περασμένου έτους ότι το έργο θα κοστίσει περίπου 5,6 δισ. δολ., μια πιο πρόσφατη εικόνα ανεβάζει το κόστος στα 8,7 δισ. δολ. -αριθμός που θα μπορούσε να καταστήσει το αεροδρόμο το πιο ακριβό έργο ανάπτυξης στην ιστορία της πόλης.

Οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι μέχρι στιγμής περιλαμβάνουν την TAV Airports Holding, κορυφαίο φορέα εκμετάλλευσης του αερολιμένα της Τουρκίας, τη Limak Holding, η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Sabiha Gokcen, και την Alarko Holding. Η προθεσμία για την υποβολή προσφορών είναι η 5η Απριλίου 2013.

Η Κωνσταντινούπολη δεν είναι η μόνη πόλη με στόχο να καταστεί ο μεγαλύτερος κόμβος εναέριας κυκλοφορίας στον κόσμο, με το Ντουμπάι να υποστηρίζει ότι θα φτάσει το ρεκόρ των 75 εκατ. επιβατών το 2015 και τα 98 εκατομμύρια έως το 2020. Οι προβλέψεις της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) για 2012-2016 εκτιμούν ότι θα υπάρχει αύξηση της κίνησης των επιβατών τα επόμενα χρόνια, προβλέποντας ότι η παγκόσμια εναέρια κυκλοφορία θα αυξηθεί κατά 28,5% για να εξυπηρετήσει επιπλέον 500 εκατ. επιβάτες σε παγκόσμιο επίπεδο έως το 2016.

Οι αεροπορικές εταιρείες στην Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ήδη συναγωνίζονται για την αύξηση του μεριδίου της “πίτας” της εναέριας κυκλοφορίας, με τους εθνικούς φορείς και στις δύο χώρες να επεκτείνους τις διεθνείς τους υπηρεσίες και να υποβάλουν ισολογισμούς με κέρδη ρεκόρ. Η Emirates Airline ανέφερε το Νοέμβριο του 2012 ότι τα κέρδη της διπλασιάστηκαν το α΄ εξάμηνο του 2012 σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2011. Ο τουρκικός εθνικός αερομεταφορέας Turkish Airlines σημείωσε εν τω μεταξύ αύξηση όγκου επιβατών κατά 20% το 2012 και σε μεγάλο βαθμό διεύρυνε το φάσμα των διεθνών πτήσεων του περασμένου έτους, ιδίως στην Αφρική. Τέλος, ο τουρκικός αεροφορέας Pegasus Airlines αγόρασε αεροπλάνα τύπου Airbus, σε μια άνευ προηγουμένου επένδυση ύψους 12 δισ. δολ. στα τέλη του 2012.

Βίκυ Καραντζαβέλου

http://traveldailynews.gr/news/article/54724

Speak Your Mind