Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο προκηρύσσει 2.300 θέσεις επιπλέον σε τρία προπτυχιακά και εννέα μεταπτυχιακά προγράμματα για το ακαδημαϊκό έτος 2013-14. Μια ευχάριστη έκπληξη επιφυλάσσει η Αθήνα στον ανήσυχο διαβάτη. Στους πρόποδες του Λυκαβηττού, λίγα μέτρα από το Γαλλικό Ινστιτούτο, συναντά το 14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών «Δημήτρης Πικιώνης». Το νεοκλασικό κτίσμα του 1932 αποτελεί αναμφισβήτητα ένα πρότυπο αρχιτεκτονικής, δημιούργημα του μεγάλου Ελληνα αρχιτέκτονα που θέλησε να εμπλουτίσει το ρεύμα του μοντερνισμού με στοιχεία της μακραίωνης ελληνικής παράδοσης. Ωστόσο, ο εορτασμός των 80 ετών από την ίδρυσή του δεν ήταν ανέφελος, καθώς η αποκατάσταση του κτιρίου αποτελεί πλέον επιτακτική ανάγκη. «Υπάρχουν διαρροές από την ταράτσα, τα σιδηρά κουφώματα δεν λειτουργούν, ενώ οι φεγγίτες δεν ανοίγουν πλέον, με συνέπεια να εργαζόμαστε με μεγάλη υγρασία και υψηλή θερμοκρασία το καλοκαίρι» περιγράφει στην «Κ» ορισμένες δυσλειτουργίες η διευθύντρια του σχολείου, κ. Δήμητρα Παπαδημητρίου, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου.
Το σχολείο
Εγκριση της μελέτης
Ποιος, όμως, οφείλει και δικαιούται να ασχοληθεί με την αποκατάσταση του κτιρίου; Δεδομένου ότι έχει ανακηρυχθεί νεοκλασικό, απαιτείται αδειοδότηση από το υπουργείο Πολιτισμού, που πρέπει να εγκρίνει τη μελέτη αποκατάστασης. Υπεύθυνο, από την άλλη, για τη συντήρηση του κτιρίου είναι ο Δήμος Αθηναίων, στον οποίο ανήκει το κτίριο. «Πρέπει να κατατεθεί τεχνική μελέτη, που να έχει συντάξει ομάδα μηχανικών και αρχιτεκτόνων, στο υπουργείο» εξηγεί η κ. Παπαδημητρίου. «Ο Δήμος Αθηναίων έχει εγκύψει με ειλικρινές ενδιαφέρον στο πρόβλημα, ωστόσο δεν μπορεί να διαθέσει μηχανικούς για τη μελέτη, καθώς έχει την εποπτεία 400 σχολικών κτιρίων». Επισημαίνεται, ότι η μελέτη προϋποθέτει γνώση σε αναπαλαιώσεις, καθώς η αποκατάσταση των ζημιών πρέπει να γίνει με μέσα της εποχής. Οι εργασίες ενδέχεται να διαρκέσουν πάνω από έναν χρόνο και το συνολικό κόστος να ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο ευρώ, προϋπολογισμό που δεν δύναται να διαθέσει ο Δήμος. Για την αποκατάσταση του κτίριου έχει εκδηλώσει προσωπικό ενδιαφέρον η κόρη του δημιουργού του, κ. Αγνή Πικιώνη, που έχει ιδρύσει ΜΚΟ για τη διάσωση του έργου του. Παράλληλα, τη διαθεσιμότητά του για τη σύνταξη της μελέτης αφιλοκερδώς αλλά και τη συμμετοχή στις εργασίες έχει γνωστοποιήσει ο αρχιτέκτονας, καθηγητής στο ΜΙΤ, κ. Δημήτρης Αντωνακάκης. Οι 217 μαθητές και οι δάσκαλοί τους ευελπιστούν ότι το αίτημά τους θα βρει ευήκοα ώτα μεταξύ των ιθυνόντων.
Το σχολικό κτίριο, άλλωστε, αντανακλά τη φιλοσοφία του Πικιώνη, που ήθελε το κτίσμα να προσαρμόζεται στο έδαφος. Λέγεται, μάλιστα, ότι ο κορυφαίος αρχιτέκτονας ακολούθησε την κλίση του λόφου και έκτισε το σχολείο αμφιθεατρικά, με προτροπή του Παρθένη. «Διακρίνονται ακόμα επιρροές από τις πιο πρωτοπόρες παιδαγωγικές αντιλήψεις: όλες οι τάξεις διαθέτουν μπαλκόνι και δένδρο, για να μπορεί το μάθημα να γίνει και στο ύπαιθρο, ενώ η διάταξη των θρανίων στην τάξη είναι κυκλική» εξηγεί η κ. Παπαδημητρίου. «Φέρουμε την τύχη και το βάρος της ιστορικής αυτής κληρονομιάς».
Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΦΩΤΙΑΔΗ
Πηγή: Η Καθημερινή
Speak Your Mind
You must be logged in to post a comment.