Στην Ελλάδα της κρίσης, η εικόνα ενός εργοταξίου που σφύζει από ζωή είναι, αν μη τι άλλο, σπάνια. Στον χώρο όμως του παλαιού Ιπποδρόμου στην Καλλιθέα, που προορίζεται να φιλοξενήσει τη νέα Εθνική Βιβλιοθήκη και τη νέα Εθνική Λυρική Σκηνή, περισσότεροι από 500 εργάτες εργάζονται πυρετωδώς, προκειμένου το μοναδικό έργο ανάπλασης που προχωρά αυτή τη στιγμή στη χώρα να παραμείνει εντός χρονοδιαγράμματος και να παραδοθεί στις αρχές του 2016. Μάλιστα τον Αύγουστο θα έχουμε την πρώτη γεύση, με την ολοκλήρωση του πάρκου που θα δωρηθεί στον Δήμο Καλλιθέας.
Χθες το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το οποίο χρηματοδοτεί πλήρως (συνολικά με 566 εκατ. ευρώ) το φιλόδοξο εγχείρημα, έδωσε την ευκαιρία στους δημοσιογράφους να επισκεφθούν τον χώρο όπου κατασκευάζεται το Κέντρο Πολιτισμού. «Οι ρυθμοί μας είναι πλέον πολύ εντατικοί», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Θόδωρος Μαραβέλιας, διευθυντής του τεχνικού τμήματος του Ιδρύματος, καθώς περπατούμε ανάμεσα στα κτίρια του μικρού πάρκου, εκεί όπου μέχρι πριν από λίγους μήνες υπήρχε μόνο χώμα. «Καθώς πρόκειται για ένα από τα πιο πολύπλοκα έργα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, η εν τω γίγνεσθαι απόκτηση εμπειρίας είναι σημαντική, άρα η ταχύτητα διαρκώς αυξάνεται. Σήμερα στο εργοτάξιο εργάζονται 500 άτομα και σύντομα θα γίνουν 1.500. Οι 7 «πυργογερανοί» -που σύντομα θα γίνουν 10- και τα 100 εξειδικευμένα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται στον χώρο κάνουν το εργοτάξιο να είναι το πιο πυκνό από πλευράς τεχνικής υποστήριξης στη χώρα. Παράλληλα οι ανασκαφικές εργασίες εξελίσσον-
Μέχρι στιγμής ται ομαλά και όλα δείχνουν ότι θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2013».
Οι ανασκαφές, πάντως, στο νότιο τμήμα του εργοταξίου έφεραν πρόσφατα στο φως ένα ιδιαίτερο εύρημα. «Πάνω από το αρχαϊκό νεκροταφείο (7ος- 6ος αιώνας π.Χ.) που ανασκάπτεται σήμερα, σε πολύ μικρό βάθος βρέθηκαν σε ορισμένα σημεία κάποιες περίεργες ταφές», εξήγησε χθες η υπεύθυνη των ερευνών, αρχαιολόγος Στέλλα Χρυσουλάκη. «Ανθρωποι που δεν τάφηκαν κανονικά, αλλά απλώς αφέθηκαν στην άμμο, χωρίς κτερίσματα. Οι σκελετοί τους φέρουν ίχνη κακοποίησης, ορισμένοι μάλιστα έχουν τα χέρια δεμένα με αλυσίδες. Δεν μπορούμε ακόμα να τους χρονολογήσουμε με ακρίβεια, αλλά οι εργαστηριακές μελέτες θα μας δώσουν περισσότερα στοιχεία». Οπως εκτιμούν οι αρχαιολόγοι, οι νεκροί ενδεχομένως εκτελέστηκαν και κατόπιν τα πτώματά τους πετάχτηκαν, ως υπέρτατη ατίμωση.
Ενα μεγάλο έργο, λοιπόν, που θα αλλάξει τον πολιτιστικό χάρτη της Αθήνας προχωρά, την ίδια περίοδο που ο πολιτισμός υποφέρει από την έλλειψη πόρων και την αποδόμηση του Δημοσίου. Οπως είναι επόμενο, όσοι σχετίζονται με το φιλόδοξο εγχείρημα, εκφράζουν την αγωνία τους για το σημερινό αδιέξοδο, αλλά και την επόμενη ημέρα. «Η Εθνική Βιβλιοθήκη βρίσκεται σήμερα σε δεινή παρακμή. Δεν εκπληρώνει την αποστολή της, δεν έχει καν συνείδηση της αποστολής της», ανέφερε ο κ. Σταύρος Ζουμπουλάκης, πρόεδρος του εφορευτικού συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Οπως εκτιμά, η μετεγκατάσταση του Ιδρύματος θα δώσει την ευκαιρία για μια νέα, δυναμική αρχή. «Η τέχνη δεν είναι για τους λίγους και εκλεκτούς. Είναι σημαντικό την περίοδο αυτή οι οργανισμοί να προσφέρουν πολιτιστική δικαιοσύνη», προσέθεσε ο κ. Μύρων Μιχαηλίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. «Σε αυτές τις δύσκολες ημέρες, ο μη κρατικός τομέας οφείλει να συνεργάζεται ανιδιοτελώς με το κράτος για την ανακούφιση των δυσκολιών, την απελευθέρωση των δυνατοτήτων και το άνοιγμα του δρόμου προς ένα πιο φωτεινό μέλλον», ανέφερε ο κ. Γιάννης Τροχόπουλος, επικεφαλής του οργανισμού «Κέντρο Πολιτισμού -Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος». Η πρόοδος των εργασιών είναι, αν μη τι άλλο, μια αχτίδα φωτός.
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ
Πηγή: Η Καθημερινή
Speak Your Mind
You must be logged in to post a comment.