Ανεκμετάλλευτος ο τουρισμός με ιστιοφόρα σκάφη

 

30 Οκτ 2012 – Η Καθημερινή – Του ΚΩΣΤΑ ΟΝΙΣΕΝΚΟ

Σύμφωνα με τους επαγγελματίες, η ύφεση που έχει πλήξει τον κλάδο είναι αναστρέψιμη.

Ηλιος, θάλασσα και ιστιοφόρο σκάφος μπορούν να προσφέρουν σημαντικά έσοδα τα επόμενα χρόνια στις παράκτιες και νησιωτικές περιοχές της χώρας σε περίπτωση που η πολιτεία ενισχύσει δραστικά τον θαλάσσιο τουρισμό. Αυτό εκτιμούν τα μέλη του Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Ανευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ), οι οποίοι κάνουν λόγο για μια «αγορά» με τεράστιες δυνατότητες που μένουν ανεκμετάλλευτες, ενώ θα μπορούσε να προσφέρει θέσεις εργασίας και έσοδα.

Από τις 55 μαρίνες που υπάρχουν στην Ελλάδα, οι 21 δηλώνονται ότι δεν λειτουργούν, ενώ από τις υπόλοιπες μόλις 10 λειτουργούν με βάση τα προβλεπόμενα, σύμφωνα με τους επαγγελματίες του χώρου.
Οπως υποστηρίζει μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος του Σωματείου Πάρις Λουτριώτης, μόνον οι θέσεις εργασίας που σχετίζονται άμεσα με τα μικρά σκάφη αναψυχής, από περίπου 14.000 , προ κρίσης, μπορούν να φτάσουν τις 50.000 μέχρι το 2020. Σε αυτό μπορεί κανείς να προσθέσει και τα έσοδα για τις τοπικές κοινωνίες στις περιοχές όπου δένουν τα σκάφη, φόρους κ.ά. «Μιλάμε για ανάπτυξη σε περιοχές όπου δεν είναι εύκολο να αναπτυχθεί κάποια άλλη οικονομική δραστηριότητα», σχολιάζει ο κ. Λουτριώτης.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΙΤΕΣΑΠ, ενώ το 2007 έπλεαν περίπου 3.500 επαγγελματικά σκάφη αναψυχής (γιοτ) στις ελληνικές θάλασσες φέτος κινήθηκαν περίπου 2.500. Παράλληλα, σοβαρές απώλειες έχουν καταγραφεί σε ό,τι αφορά τη μέση διάρκεια ναύλωσης των σκαφών που -σύμφωνα με την ίδια πηγή- έπεσε από 150 σε 70 ημέρες ανά έτος, ενώ και το πλήρωμα των σκαφών έχει μειωθεί από 4 σε 3 άτομα ανά σκάφος. Συνολικά εκτιμάται ότι από τις 14.000 θέσεις απασχόλησης που έδινε ο κλάδος το 2007 σε σκάφη και μαρίνες, σήμερα έχουν απομείνει μόλις 7.500. Την ίδια ώρα, ωστόσο, όπως επισημαίνει ο ΣΙΤΕΣΑΠ, άλλες χώρες όπως η Τουρκία αναπτύσσουν σημαντικές υποδομές προκειμένου να προσελκύσουν τον συγκεκριμένο είδος τουρισμού. Χώρες που μέχρι πρότινος δεν είχαν καμία σχέση με το συγκεκριμένο αντικείμενο, όπως η Κροατία, το Μαυροβούνιο αλλά και η Σλοβενία προσπαθούν να μπουν δυναμικά στην αγορά, παρά το γεγονός ότι η ακτογραμμή τους είναι πολύ μικρότερη από τη δική μας.
Σύμφωνα με τους επαγγελματίες του κλάδου, η ύφεση που έχει πλήξει τον κλάδο είναι αναστρέψιμη. Συνοπτικά, σύμφωνα με τον ΣΙΤΕΣΑΠ, οι πυλώνες της ανάπτυξης πρέπει να αφορούν: εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου και εξάλειψη της γραφειοκρατίας, βελτίωση των οικονομικών συνθηκών και του φορολογικού πλαισίου, κατάρτιση εξειδικευμένου προσωπικού και βελτίωση υποδομών ελλιμενισμού. Οσον αφορά τις τελευταίες, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι, στην Ελλάδα υπάρχουν 55 μαρίνες από τις οποίες 21 δηλώνονται ότι δεν λειτουργούν, ενώ από τις υπόλοιπες μόλις 10 λειτουργούν κατά την προβλεπόμενη νομοθεσία. Την ίδια ώρα στην Τουρκία λειτουργούν 60 μαρίνες, 90 στην Κροατία, 267 στην Ιταλία κ.ο.κ.
Σύμφωνα με τον κ. Λουτριώτη, σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι θετικές προβλέψεις για την ανάπτυξη του γιότινγκ μέχρι το 2020, το σύνολο των οικονομικών εσόδων μπορεί να ξεπεράσει τα 1,1 δισ. ευρώ ετησίως.

Speak Your Mind