Αλλαγές για επιτάχυνση του Κτηματολογίου

 

ktimatologioΤην ελαχιστοποίηση της ανάμειξης των Διευθύνσεων Δασών στην κατάρτιση δασικών χαρτών, την οποία αναλαμβάνει σχεδόν στο σύνολό της η Κτηματολόγιο Α.Ε., περιλαμβάνει σχέδιο νόμου που κατατέθηκε προ ημερών στη Βουλή.

Στο ίδιο νομοθέτημα με διάφορες διατάξεις επιχειρείται να εξαιρεθούν από τα όρια των δασικών χαρτών όσο το δυνατόν περισσότερες από τις εκτάσεις που έχουν χάσει τον δασικό τους χαρακτήρα τις προηγούμενες δεκαετίες.

Τα «τυφλά οικόπεδα»
Επίσης, επαναφέρεται μέσω της προσθήκης εξαιρέσεων η δυνατότητα οικοδόμησης σε «τυφλά οικόπεδα», η οποία έχει ακυρωθεί από το ΣτΕ. Χαρακτηριστικό της βιασύνης με την οποία εκπονούνται τα τελευταία χρόνια τα νομοθετήματα είναι ότι στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται διάταξη η οποία υπάρχει με διαφορετική διατύπωση και σε σχέδιο προεδρικού διατάγματος που δόθηκε προ ημερών για διαβούλευση…

Το σχέδιο νόμου «Συμπλήρωση των διατάξεων περί Εθνικού Κτηματολογίου και άλλες ρυθμίσεις» είναι η 10η νομοθετική προσπάθεια για το Κτηματολόγιο μέσα στα τελευταία 15 χρόνια (από τον ν. 2664/98). Το κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή ελάχιστη σχέση έχει με εκείνο που δόθηκε προ μηνών σε δημόσια διαβούλευση.

Οι βασικότερες αλλαγές έχουν ως εξής:

  • Η αρμοδιότητα των δασικών χαρτών αφαιρείται από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Δασών (οι οποίες, εκ των πραγμάτων, απέτυχαν να φέρουν σε πέρας το έργο) και μεταβιβάζεται στην Κτηματολόγιο Α.Ε., η οποία θα καταρτίζει, θα αναρτά τον δασικό χάρτη, θα συλλέγει τις αντιρρήσεις και θα προχωρεί στη μερική κύρωση του χάρτη. Οι δασικές υπηρεσίες διατηρούν μόνο τον τελικό έλεγχο του δασικού χάρτη. Η ρύθμιση αυτή αναμένεται να βγάλει από το τέλμα την κατάρτιση δασικών χαρτών, ειδικά σε προβληματικές περιοχές όπως η Αττική. Μάλιστα, μετά την ολοκλήρωση του δασικού χάρτη, η έκδοση πιστοποιητικού σχετικά με τον χαρακτήρα μιας έκτασης θα πραγματοποιείται από τα κτηματολογικά γραφεία.
  • Περιορίζεται με σειρά ρυθμίσεων η δυνατότητα αναγνώρισης δασών και δασικών εκτάσεων μέσα σε δομημένες (με νόμιμο ή άτυπο τρόπο) περιοχές. Για παράδειγμα, ορίζεται ότι δημόσιες ή ιδιωτικές εκτάσεις που είχαν χάσει τον δασικό τους χαρακτήρα πριν από το 1975 με οποιαδήποτε διοικητική πράξη, που δεν έχει κριθεί παράνομη στα δικαστήρια, δεν θα μπορούν να κηρυχθούν αναδασωτέες.
  • Πληθαίνουν οι εξαιρέσεις με βάση τις οποίες μπορούν να οικοδομηθούν τα «τυφλά οικόπεδα». Υπενθυμίζεται ότι η πρακτική αυτή έχει κηρυχθεί αντισυνταγματική από το ΣτΕ, παύθηκε το 2011, με κάποιες εξαιρέσεις, οι οποίες έκτοτε πολλαπλασιάζονται. Για παράδειγμα, προβλέπεται ότι η διαδικασία κύρωσης της «αναγνώρισης» του δρόμου που παραχωρεί κάποιος προκειμένου να χτίσει ισχύει όχι μόνο αν κάποια στάδιά της είχαν ξεκινήσει το 2010 (όπως προέβλεπε ο νόμος του 2011), αλλά και αν εξυπηρετούν οικόπεδα που αποκτήθηκαν στις αρχές του 2010.
  • Καταργείται ο Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδας (ΟΚΧΕ) και το προσωπικό του μεταφέρεται στο ΥΠΕΚΑ. Η δε Κτηματολόγιο Α.Ε. θα μετονομαστεί σε Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση Α.Ε. (ΕΚΧΑ Α.Ε.).
  • Ολα τα υποθηκοφυλακεία θα πρέπει υποχρεωτικά να υποβάλλουν κάθε νέα πράξη και στην Κτηματολόγιο Α.Ε.
  • Χαρακτηριστικό του τρόπου με τον οποίο εκπονούνται τα νομοθετήματα είναι ότι στο άρθρο 9 του σχεδίου νόμου περιλαμβάνεται ρύθμιση για τη διασύνδεση των αρχείων της Κτηματολόγιο Α.Ε. και της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, η οποία περιλαμβάνεται, αναδιατυπωμένη, και στο άρθρο 9 του υπό διαβούλευση σχεδίου προεδρικού διατάγματος για την ταυτότητα κτιρίων.

Αξιοσημείωτο, τέλος, είναι ότι για την πλήρη εφαρμογή των όσων προβλέπει το σχέδιο νόμου για το Κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες, απαιτείται η έκδοση 20 (!) υπουργικών αποφάσεων και δύο προεδρικών διαταγμάτων.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Πηγή: Η Καθημερινή

Speak Your Mind