Να μπει πλαφόν στις ποσότητες καυσόξυλων που θα επιτρέπεται να κόβουν οι πολίτες από τα δάση, ζητεί το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με εγκύκλιο προς τις δασικές αρχές, προκειμένου να προστατευθούν τα δάση αλλά και να δοθεί η δυνατότητα εξυπηρέτησης όσο το δυνατόν περισσότερων δικαιούχων.
Το ΥΠΕΚΑ ζητεί, επίσης, να τεθούν κανόνες ως προς το είδος της ξυλείας και τα σημεία που θα επιτρέπεται η υλοτομία, ώστε να μπορεί να γίνεται έλεγχος, καθώς και να περιοριστούν οι δικαιούχοι στους μόνιμους κατοίκους ορεινών οικισμών.
Επικαλείται δε, συνεχή γραπτά και προφορικά αιτήματα πολιτών από όλη τη χώρα, λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, που έχει σαν αποτέλεσμα αυξημένες ανάγκες σε καυσόξυλα των κατοίκων ορεινών οικισμών, για την κάλυψη των ατομικών τους αναγκών.
Η στροφή των καταναλωτών σε παραδοσιακές μεθόδους θέρμανσης παρατηρείται όχι μόνο στην Περιφέρεια αλλά και στα αστικά κέντρα, όπου η ζήτηση για καυσόξυλα έχει αυξηθεί κατακόρυφα, λόγω των υψηλών τιμών του πετρελαίου θέρμανσης.
Το ΥΠΕΚΑ ζητάει αναλυτικά από τις κατά τόπους δασικές αρχές να εκδώσουν Δασικές Αστυνομικές Διατάξεις με τις εξής ρυθμίσεις:
- Καυσόξυλα: Να περιγράφονται συγκεκριμένα η ξυλεία που επιτρέπεται να συλλεχθεί. Κατά προτεραιότητα επιτρέπεται η συλλογή καυσοξύλων από δέντρα κατακείμενα, στρεβλά, κλπ. σε ξερή ή χλωρή κατάσταση και δευτερευόντως (εφόσον υπάρχει η δυνατότητα) η υλοτομία ιστάμενων και χλωρών δέντρων ακατάλληλων για την παραγωγή τεχνικής ξυλείας. Να αποτραπεί καταστροφή ή υλοτομία δένδρων τα οποία κρίνεται ότι είναι σημαντικά για την διατήρηση της βιοποικιλότητας και την διατήρηση και ανάπτυξη της άγριας πανίδας.
- Δικαιούχοι: Να ορίζονται οι δικαιούχοι και τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίζουν (για παράδειγμα κάτοικοι συγκεκριμένων κοινοτήτων με βεβαίωση μόνιμης κατοικίας από τον οικείο δήμο).
- Θέσεις: Θα πρέπει να υποδεικνύονται συγκεκριμένες θέσεις από τις οποίες οι δικαιούχοι μπορούν να συλλέξουν καυσόξυλα, ώστε να αποφεύγονται καταστροφές στο δάσος.
- Χρονικοί προσδιορισμοί. Να καθορίζονται συγκεκριμένες ημέρες, ώρες και μήνες που επιτρέπεται η συλλογή (αν είναι δυνατόν και το δρομολόγιο), ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος από τις δασικές υπηρεσίες.
- Ποσότητες: Να καθορίζονται οι μέγιστες επιτρεπόμενες ποσότητες ανά δικαιούχο, ώστε να αποφεύγονται τυχόν αδικίες και να δοθεί η δυνατότητα εξυπηρέτησης όσο το δυνατόν περισσότερων δικαιούχων.
- Μεταφορά – Κυρώσεις: Να ορίζεται ο τρόπος και χρόνος μεταφοράς των καυσοξύλων, ώστε να διευκολύνεται ο έλεγχος από τις δασικές υπηρεσίες. Να προβλέπονται κυρώσεις για τις περιπτώσεις που αθετούνται οι όροι της Διάταξης. Εφόσον πρόκειται για καμένες εκτάσεις, συντάσσεται και εγκρίνεται πίνακας υλοτομίας έκτακτης κάρπωσης, στον οποίο καθορίζονται οι συστάδες (διαχειριζόμενα δάση) ή οι περιοχές (μη διαχειριζόμενα δάση) των οποίων το λήμμα θα χορηγηθεί για κάλυψη ατομικών αναγκών καθώς και οι συστάδες ή οι περιοχές των οποίων το λήμμα θα διατεθεί στο εμπόριο κατά τις ισχύουσες διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να εξετάζεται αν έχει αναπτυχθεί αναγέννηση και να παίρνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της καμένης έκτασης, ακόμη και αν αυτό απαιτεί αποκλεισμό της από την έκτακτη κάρπωση.
«Η απόληψη καυσοξύλων, σύμφωνα με τα παραπάνω, θα πρέπει να διενεργείται υπό τον έλεγχο και την επίβλεψη της δασικής υπηρεσίας. Αναγνωρίζοντας τις αντίξοες συνθήκες διαβίωσης των ορεινών πληθυσμών, θα πρέπει να γίνεται κάθε προσπάθεια διευκόλυνσής τους, χωρίς όμως να θίγονται η προστασία και αειφορία των δασικών οικοσυστημάτων», καταλήγει η εγκύκλιος του ΥΠΕΚΑ.
http://www.protothema.gr/environment/article/?aid=245214
Speak Your Mind
You must be logged in to post a comment.